вторник, 11 июля 2017 г.

САМООТВЕРЖЕННЫЙ КРИТИК РЕАЛЬНОСТИ. Персональная выставка Дражена Тетеца в Хлебинской Галерее наивного искусства.






     24 июня 2017 г., в известной на весь "наивный" мир Галерее наивного искусства в Хлебине, состоялось торжественное открытие персональной выставки Дражена Тетеца.
     Мы с супругой с огромным удовольствием откликнулись на приглашение, и специально приехали, чтобы поддержать своего давнего, замечательного приятеля и принять участие в открытии выставки.
     Мы много лет дружим с Драженом, наше общение давно уже вышло за рамки разговоров только о наивном искусстве. Нам всегда есть о чем поговорить - запас тем неисчерпаем - пчелы, охота, природа, человеческие отношения...
     И все-таки главным, безусловно, остается его творчество. Мы видим, с каким уважением Дражен относится к нашему мнению, советам. А мы, в свою очередь, остаемся верными поклонниками его таланта! Я, по прежнему считаю его лучшим сегодня, настоящим преемником традиций старой Хлебинской школы.
     Поздравляю, дорогой друг! Dobra Ti Kob!



Дражен Тетец, Helena Kusenic (куратор выставки), Bozica Trnski (глава администрации Хлебине), Robert Cimin (директор Музея Копривницы), спонсор из общины Тар (Истрия).





     На выставке представлено 32 работы художника из самых разных периодов его творчества.   Большинство представленных картин находятся в частных коллекциях и собрании Музея Копривницы, что конечно же говорит о результате оценки его творческой деятельности.
     Из нашего собрания представлены 8 работ, за что мы, выражаем большую признательность автору и кураторам выставки.










     К открытию выставки был напечатан прекрасный каталог. 
     Хочу особо отметить вступительную статью куратора выставки Helena Kusenic.
     Хелена написала по настоящему глубокий и интересный текст о творчестве Дражена.
     Не понаслышке зная про сегодняшнюю ситуацию вокруг хорватского наивного искусства и отношение к нему искусствоведов и критиков, признаюсь, что был неожиданно удивлен и искренне рад тем словам, что были сказаны Хеленой в адрес Дражена и его творчества.
     Полный текст вступительной статьи Хелены Кушенич на хорватском  языке можно прочитать в конце публикации.
     Puni tekst predgovora Heleni Kusenic na hrvatskom jeziku može se naći na kraju publikacije.
     The full text of the introductory article by Helena Kushenich in Croatian can be found at the end of the publication.

     "Существует общераспространенное мнение о людях, которые занимаются деятельностью, связанной с художественным творчеством, что это особые люди, самозабвенные, замкнутые, часто живущие «в своем мире». Безусловно, такое предположение слишком общее и не может применяться к (абсолютному) большинству, но Дражен Тетец, как раз такой типичный пример, постольку он занимается своим творчеством очень спокойно, тихо, уединенно, а через свои картины говорит с нами о том, о чем он размышляет, что его занимает или тревожит.  Именно в картинах, мы видим все характеристики и богатую широту его внутреннего, личного мира, который всегда переплетается с окружающей его реальностью. При этом, он не останавливается только лишь на простом описании или фиксации повседневности, но всегда идет дальше и живописную среду использует для выражения негодования, социальной критики или упрека цивилизации, в которой обитает."   (Helena Kusenic)






     На обложку каталога (также, как и на пригласительную открытку и плакат) организаторы выставки выбрали картину "Повешенный петух". Я считаю, что это достаточно смелое , и в какой-то мере провокативное решение. Мне понравилось, хотя первая реакция была несколько иной. Я давно присматривался к этой работе, и поэтому с удовольствием приобрел ее для своего собрания.☺

     "Влияние Генераличевых работ, проявляется ...  в сюжетном, а также и в композиционном "заимствовании" мотива петуха в картине "Повешенный петух"."   (Helena Kusenic)
                          





     Отдельно были представлены картины из раннего творчества Дражена.
     "...Хотя эти картины и небольшого формата, по сравнению с теми, которые пишет сегодня, ясно видно его намерение обеспечить техническую подготовку на примерах домашних тем родного села, как это когда-то было, и то, что сам автор, вероятно, часто слышал от пожилых людей. Это то время, когда Хлебинская школа уже полностью сформировалась и стояла перед оправданным страхом попадания в колею рутины и шаблонного повторение многократно пережеванных мотивов и разработанных композиций- чего, молодой автор, после первоначальной неопределенности, в основном успешно избегал,  вдохновляясь великими именами наивного искусства."   (Helena Kusenic)














     Обязательно надо упомянуть, что эта выставка в своем роде юбилейная - исполнилось ровно 25 лет с того момента, когда 20-летний, начинающий художник, впервые выставил свои работы на групповой выставке в Галерее Хлебине. Результатом можно гордиться!
      По мнению некоторых зрителей, пришедших на вернисаж, в том числе и весьма авторитетных, такой авторской выставки не было со времен Ивана Генералича.














     "В отобранных работах легко обнаружить изменения, прогресс и трансформацию его точки зрения, через все 20 лет творчества. Картины, которые привлекают внимание зрителей не только множеством параллельных потоков повествования, различных жизненных ситуаций, но и неожиданными поворотами и критической язвительностью. Картины, с множеством персонажей, помещенных в предельно точно и тщательно построенные декорации. Кулисы, из-за которых пристально наблюдает, скрытый от глаз зрителя, всезнающий рассказчик."   (Helena Kusenic)


















     Мне было очень приятно встретиться на открытии выставки со своими старыми знакомыми, также почитателями творчества Дражена и собирателями его картин. Познакомиться с новыми друзьями и их творчеством. Специально на вернисаж прибыли гости из России, Италии, Германии, Америки и конечно же, из родной Подравины.
     Спасибо Дражен, что собрал нас всех вместе на такой замечательный праздник!



Rafael Leon (Германия), Дражен Тетец, Владимир Темкин (Россия)


Елена Темкина (Россия)


Giovanni Paolo Rossi (Италия), Владимир Темкин (Россия), Дражен Тетец



Mirko Bajsic (Германия), Дражен Тетец



Елена Темкина, Владимир Темкин (Россия), Дражен Тетец, Silvano Biella (Италия)




Увидеть выставку, можно в Галерее наивного искусства в Хлебине до 25 июля 2017 г.                                                              Познакомиться с автором и его работами можно по адресу:                                                                                                               48323 Hlebine Matije Gupca 88                    +385(0)48 836 228                              +385(0)99 676 23 62                                                                                                              e-mail: drazen.tetec@inet.hr                                                                                         официальный сайт художника                     http://www.drazen-tetec.eu/
           

     
Samozatajni kritičar vremena


   Opće je uvriježeno mišljenje o ljudima koji se bave poslovima vezanim uz umjetničko stvaralaštvo da su drugačiji, samozatajni, povučeniji, često "u svom svijetu". Naravno da su takve pretpostavke previše općenite i nemoguće primjenjive u (apsolutnoj) većini, no Dražen Tetec je upravo tipičan primjer utoliko što djeluje vrlo mirno, tiho, povučeno, a kroz slike progovara o onome što ga zanima, muči ili o čemu promišlja. Upravo u slikama vidimo karakteristike i bujnu širinu njegova unutrašnjeg, osobnog svijeta kojeg će uvijek ispreplesti s realitetom koji ga okružuje. Pritom se neće zaustaviti samo na pukom bilježenju ili dokumentiranju svakodnevice, već će otići i korak dalje i slikarski medij koristiti kao izraz revolta, socijalne kritike, pokude civilizacije u kojoj obitava. 


   Dražen Tetec jedan je od najmlađih predstavnika Hlebinske škole koji se uspio etablirati, pa i zadobiti status samostalnog umjetnika. U vrijeme kad naiva dostiže svoje vrhunce, Tetec tek proživljava svoje djetinjstvo, a slikati počinje početkom 1990-ih, u vrijeme kad, sukladno prirodnim pravilima i zakonitostima, naiva doživljava lagani pad interesa i kvalitete. Bez obzira na to Tetec ima pred sobom cijelu plejadu slikara na koje se može osloniti, a nekolicinu savjeta primit će od još uvijek aktivnog Josipa Generalića. Već u prvim slikama očita je ambicioznost mladog autora. Mada su te slike manjeg formata, u usporedbi s onima koje danas radi, jasno ocrtavaju intenciju postizanja tehničke izvježbanosti na primjerima udomaćenih tema sela kakvo je nekad postojalo i o kakvom je i sam autor vjerojatno često slušao. Vrijeme je to kad je Hlebinska škola već u potpunosti formirana pa postoji opravdana bojazan od upadanja u rutiniziranu kolotečinu i šablonizirano ponavljanje prožvakanih motiva i tretiranja kompozicija — što će mladi autor, nakon prvotnih nesigurnosti, uglavnom uspješno izbjeći iako će se inspirirati najvećim imenima naivne umjetnosti. Njegove će slike redovito biti ispunjene mnoštvom kompozicijskih planova pri čemu će se najčešće javljati dinamično izmjenjivanje horizontalno i vertikalno usmjerenih cjelina (Jesen, 2012.), dok će naglašavanje horizontalne osi biti prisutno kad se vertikala želi dodatno naglasiti, najčešće kako bi se istaknulo značenje prikazanog događaja (Prodavanje magle, 2014.). U želji za obuhvaćanjem što više događaja i prenošenjem jasne poruke, autor ponekad odlazi u hiperprodukciju motiva i promatračev pogled, a time i pažnja postaje prezagušena. No, i sam autor shvaća da je ponekad manje više pa su kompozicijski pročišćeni radovi vizualno i likovno "jači". Tim putem kreće u Pčelama na drvu, 2012. gdje će vertikali prednjeg plana s prikazom glavnog motiva suprotstaviti pozadinske krajolike — čišće i smirenije — što će do maksimuma dovesti u Pejzažu, 2014. — u prozračnom i atmosferičnom bogatstvu vegetabilnog raslinja, svijetlih tonova koji i dalje zadržavaju dovoljnu količinu jarkosti kako bi prezentirali ljepotu i svježinu prirode. Među takvim prizorima ističu se Noćni trubači, 2015., koji odabirom kolorita, osvjetljenja i gradnjom elemenata odvode Tetecovo stvaralaštvo u bajkovite i tajnovite vode. 

   Voda će biti važan element u njegovu opusu, lako neće uvijek biti prisutna direktno, njen će se utjecaj uvijek osjećati, bilo da će prezentirati nekadašnje zanate koji se pomalo zatiru (Dravski zlatari, 2012.), bilo da će se tematizirati njena važnost u svakodnevnom preživljavanju (Na pojilu, 2013.) ili mistične legende o fantastičnim bićima koja u vodi žive (Dravske sirene, 2016.). Rijeka Drava odredila je njegov slikarski razvoj. Osim što ga je tematski inspirirala i duhovno nadahnjivala, dovela ga je do najboljeg poznavatelja njene čudljive prirode — Mije Kovačića. Mijo Kovačić podići će takve scene na novu razinu bogatstvom i prostranstvom raznolikog vodenog močvarnog raslinja, odabirom kolorita i osvjetljenja. Nasljedno na ove prikaze, u Tetecovim radovima prepoznat ćemo modificirane elemente upravo kovačićevskog stila u oblikovanju nebeskih prostranstava s eteričnim kružnim formama oblaka koji teže rasplinjavanju, rastvaranju; u kompozicijskom planiranju slika kroz mnoštvo gusto „naseljenih" planova; u blago grotesknim fizionomijama nerealnih proporcija s čestim gubljenjem jasne granice između muškosti i ženstvenosti koja će se jedva nazirati iza grube vanjštine napaćenih žena; u razgranatim krošnjama stabala... Snagu i razornost vode uočio je još i Ivan Generalić zabilježivši je u iznimno sugestivnim prikazima slika poplava, a utjecaj Ivana Generalića još je veći i očitiji i za autora presudniji. Utjecaj Generalićevih radova očituje se u slici Ludost, 2015. koja u sjećanje priziva Ivanov prikaz Pomrčine sunca, a još više u motivskom, ali i kompozicijskom „posuđivanju" motiva pijevca (Obešeni pevec, 2015.). U Povratku hleblnskog pevca, 2009. samo smještanje pijevca (jednog od omiljenih motiva Ivana Generalića, a onda i naive uopće) u prvi plan, ogrnutog u mnoštvo boja i naglašeno hiperboliranog, jasno je da je riječ o hommagu velikom doajenu, dodatno istaknutog i smještanjem bijelih jelena u isti prizor. S pijetlovog lica lijevaju suze što je dodatno potencirano prikazom poznatog Generalićeva Autoportreta iz 1975. kojeg odnose „sumnjivi" likovi lica prikrivenih šeširima. Simbolika Autoportreta i radova iz posljednje faze Ivanova stvaralaštva prepoznata je kao naglašeno sentimentalna, turobna, obojena egzistencijalističkom krizom velikana kojeg pritišće teret starosti, samoće i slave unatoč kojoj se u svojoj okolini ne osjeća dovoljno cijenjenim i vrednovanim. Upravo na tom tragu nastaje i Tetecova slika — s jedne strane kao isprika, a s druge kao kritika okruženja u kojem živi. Društvena kritika još će više doći do izražaja u Cirkusu u Podravini, 2013. gdje se jasno i bez zadrške kritizira današnjica u Podravini u kojoj će lokalno stanovništvo bez problema prepoznati otvorenu kritiku manifestacije koja bi trebala promicati naivnu umjetnost, dok će iskusnije i upućenije oko uočiti i portrete stvarnih osoba prikazanih poput likova iz dječjih priča (Pinokio) s jasnim konotacijama.

   Kritička promišljanja navest će ga i na kritiziranje religioznih dogmi koje u tradicionalnoj naivi ostaju u većini slučajeva netaknute. Tetec će pritom razodjenutu mladu ženu prikazati u pozi koja će nas podsjetiti na Odalisku, a atmosfera će se činiti kao da je riječ o mladoj aristokratkinji koja dokoličari čitajući uz jezero. Okolno raslinje prisjetit će promatrača na Rousseauove „divlje" predjele, prašume i džungle što je još jedan dokaz autorove želje za znanjem, konstantnog čitanja, učenja, istraživanja i upoznavanja s drugim autorima i načinima likovnog oblikovanja. No, naziv knjige koju čita te odjeća i prateći atributi otkrit će da je riječ o časnoj sestri. Usprkos tome, autor se ne plaši zalaska u „opasan" teren, čak štoviše, čini ga ljudskim, bliskim i svakodnevnim. Mada u tehničkom smislu akt donosi mnoge nelogičnosti, perspektivne nespretnosti u neobičnim skraćenjima i vizurama, s kreativne strane ostaje zanimljiv eksperiment koji ovdje ne staje. U najnovijoj slici Tražim čovjeka, 2017. osim obrušavanja na religiju, svoju slikarsku oštricu usmjerava i prema čovječanstvu tematizirajući glad, neimaštinu i bijedu, a s druge strane pohlepu i gramzivost određenog sloja društva te na kraju apatičnost čitave civilizacije. Premda u kritiziranju ponekad zapadne u (pre)doslovnu interpretaciju problema, ukazivanje na probleme današnjice dokaz su hrabrosti i odvažnosti kakvu u naivnoj umjetnosti ne susrećemo često. Ovakav promišljeni pristup oblikovanju likovnog djela dokaz je autorove autonomnosti i sazrijevanja u načinu izražavanja, potaknutom djelomice druženjem i savjetima nekolicine privatnih kolekcionara i/ili stručnjaka.

   Iz odabranih radova lako je uočiti mijene, napredovanja i promjene žarišta interesa kroz 20-ak godina stvaralaštva. Slike su to koje zaokupljaju pažnju promatrača mnoštvom usporednih narativnih tokova, životnih situacija, ali i nenadanih zaokreta I kritičnih žalaca — koje sa slojevitim likovima uklapa u minuziozno i detaljno izgrađene kulise. Kulise nad kojima vjerno bdije sveznajući pripovjedač skriven u oku promatrača.

Helena Kušenić

    

     
     
     

    
     

Комментариев нет:

Отправить комментарий